[ Pobierz całość w formacie PDF ]
poz. 2052) stwarzajàcy moÝliwoÊç po urz´du w tworzeniu przepisów prawa Jak widaç z powyÝszego rozpatry-
stronie Rzecznika Ubezpieczonych a zw"aszcza ustaw, które podlegajà wanie i wyst´powanie skarg indywi-
skierowania w zakresie swojej w"aÊci- zmianom, co jest skàdinàd prawid"o- dualnych nie jest jedynym przedmio-
woÊci do SN wniosku o rozstrzygni´- we i oczywiste; trudno bowiem wy- tem dzia"alnoÊci Rzecznika i nie
cie rozbieÝnoÊci w wyk"adni prawa obraziç sobie stworzenie doskona"ego wyczerpuje ca"ego zakresu. W celu
wyst´pujàcych w orzecznictwie sà- systemu wg przyj´tych za"oÝe’, na- ochrony praw konsumenta Rzecznik
dów powszechnych. Tym samym na- wet s"usznych, lecz nie zweryfikowa- podejmuje dzia"ania w szerokim spek-
leÝy uznaç, Ýe pozosta"a w dalszym nych przez praktyk´, zw"aszcza regu- trum, korzystajàc z pe"nego katalogu
ciàgu moÝliwoÊç wyst´powania do Sà- lujàcych tak trudnà problematyk´. swych uprawnie’ ustawowych.
du NajwyÝszego w celu podejmowa- Na koniec wreszcie warto wspo- Instytucja Rzecznika "àczy w sobie
nia uchwa" wyjaÊniajàcych przepisy mnieç o roli edukacyjno-informacyjnej dzia"alnoÊç interwencyjnà i informa-
prawne budzàce wàtpliwoÊci lub, któ- urz´du. Dzia"ania podejmowane cyjno-edukacyjnà. Powo"any do Ýycia
rych stosowanie wywo"a"o rozbieÝno- w tym zakresie w sytuacji wciàÝ bar- nowelizacjà ustawy o dzia"alnoÊci
Êci w orzecznictwie, co potwierdza dzo niewielkiej wiedzy spo"ecznej ubezpieczeniowej z 1995 r. w sku-
szczególnà rol´, jakà ustawodawca o systemie emerytalnym majà war- teczny sposób chroni i reprezentuje
powierzy" Rzecznikowi. toÊç trudnà do przecenienia. JesteÊmy interesy konsumenckie, o czym
NaleÝy równieÝ w tym miejscu przekonani a wynika to takÝe z kon- Êwiadczy sta"a tendencja wzrostowa
wskazaç wprowadzony nowelà prze- taktów telefonicznych i listownych sk"adanych skarg i interwencji, jak
pis art. 100 a ust 1 pkt 2 ustawy z konsumentami Ýe roÝne formy i rozszerzenie kompetencji i zakresu
o ochronie konkurencji i konsumen- dzia"a’ i te juÝ realizowane i te plano- spraw, w których moÝe podjàç inter-
tów (DzU nr 122 poz. 1319 z póên. wane, b´dà musia"y byç coraz inten- wencj´. Tym samym uznaç naleÝy, Ýe
zm.), który stwarza Rzecznikowi sywniejsze i bardziej róÝnorodne. WaÝ- instytucja Rzecznika Ubezpieczo-
moÝliwoÊç skierowania wniosku do na wydaje si´ byç zw"aszcza edukacja nych zapisa"a si´ trwale na polskim
Prezesa UOKiK o wszcz´cie post´po- m"odzieÝy szkolnej, co moÝe brzmieç rynku ubezpieczeniowym i wyst´pu-
wania w sprawie praktyki naruszajà- nieco paradoksalnie w kontekÊcie jàc w imieniu najs"abszego ogniwa
cej zbiorowe interesy konsumentów. przedmiotu rozwaÝa’, lecz bioràc rynku ubezpieczeniowego, jakim jest
chociaÝby pod uwag´ rol´ d"ugoÊci konsument realizuje swe ustawowe
PODSUMOWANIE okresu Êwiadczenia sk"adek potrze- obowiàzki w sposób zapewniajàcy re-
Na rynku us"ug konsumenckich ba jak najwczeÊniejszej znajomoÊci alnà jego ochron´.
T
o
m
a
s
z
W
r
ó
b
l
e
w
s
k
i
dzia"a szereg instytucji, które stojà uwarunkowa’ systemu jest oczywista. Tomasz Wróblewski
na straÝy przestrzegania norm W mojej opinii równieÝ za majàcà radca prawny w BRU
prawno etycznych w relacjach po- szczególnà rol´ dla ochrony praw t.wroblewski@rzu.gov.pl
W
Y
D
A
N
I
E
J
U
B
I
L
E
U
S
Z
O
W
E
LISTOPAD 2005 R. NUMER 25 WYDANIE JUBILEUSZOWE 17
I. Rozpatrywanie skarg indywidualnych
z zakresu ubezpiecze’ gospodarczych
w I pó"roczu 2005 roku.
2005 roku odnotowano ich 62
W I pó"roczu 2005 roku do Biura Rzecznika Ubez-
(2,7%). Drugi rodzaj umów wcho-
pieczonych wp"yn´"o 2281 pisemnych skarg z za-
dzàcych w zakres skarg dotyczà-
kresu ubezpiecze’ gospodarczych. NaleÝy podkre-
cych ubezpiecze’ na Ýycie to umo-
wy zawarte po 1989 roku. Spory
Êliç, iÝ iloÊç skarg dotyczàcych ww. problematyki
najcz´Êciej dotyczy"y odmowy
wykazuje tendencj´ wzrostowà. Dla porównania
uznania roszczenia przez zak"ad
w I pó"roczu 2004 roku ich liczba wynosi"a 2158.
ubezpiecze’, gdy zdarzenie ubez-
pieczeniowe nie mieÊci"o si´ w gra-
odobnie jak w minionych la- szkodowawczych, zg"aszanych do nicach ochrony gwarantowanej
tach, najliczniejsza grupa Funduszu 8 skarg (0,4%) (wykres umowà lub z powodu zatajenia
Pskarg odnosi"a si´ do ubez- nr 1). przez ubezpieczonego informacji
piecze’ komunikacyjnych 1292 Drugie miejsce z uwagi na iloÊç, o jego stanie zdrowia; zbyt niska
skargi (56,6%), tj. obowiàzkowego zajmowa"y skargi dotyczàce ubez- wobec oczekiwa’ tzw. wartoÊç wy-
ubezpieczenia odpowiedzialnoÊci piecze’ na Ýycie "àcznie 425 kupu polisy, proponowana osobom
cywilnej posiadaczy pojazdów me- skarg, co stanowi"o 18,6% wszyst- wypowiadajàcym umowy w czasie
chanicznych 867 skarg (38,0%), kich spraw z zakresu ubezpiecze’ jej trwania (tzw. wykup polisy) czy
ubezpiecze’ auto-casco 354 skar- gospodarczych, które w tym okre- spory wynikajàce z okolicznoÊci to-
gi (15,5%), Zielona Karta 12 sie wp"yn´"y do Rzecznika Ubezpie- warzyszàcych zawarciu umowy
skarg (0,5%), ubezpiecze’ assistan- czonych. W ramach tych skarg wy- ubezpieczenia, zw"aszcza niew"a-
ce 7 skarg (0,3%). Ponadto cz´Êç róÝniamy umowy zawarte przed Êciwa ocena produktu przez ubez-
skarg dotyczy"a Ubezpieczeniowe- 1989 rokiem przez Pa’stwowy Za- pieczajàcych "àcznie takich skarg
go Funduszu Gwarancyjnego, k"ad Ubezpiecze’ a realizowane odnotowano 363 (15,9%). [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl ocenkijessi.opx.pl
poz. 2052) stwarzajàcy moÝliwoÊç po urz´du w tworzeniu przepisów prawa Jak widaç z powyÝszego rozpatry-
stronie Rzecznika Ubezpieczonych a zw"aszcza ustaw, które podlegajà wanie i wyst´powanie skarg indywi-
skierowania w zakresie swojej w"aÊci- zmianom, co jest skàdinàd prawid"o- dualnych nie jest jedynym przedmio-
woÊci do SN wniosku o rozstrzygni´- we i oczywiste; trudno bowiem wy- tem dzia"alnoÊci Rzecznika i nie
cie rozbieÝnoÊci w wyk"adni prawa obraziç sobie stworzenie doskona"ego wyczerpuje ca"ego zakresu. W celu
wyst´pujàcych w orzecznictwie sà- systemu wg przyj´tych za"oÝe’, na- ochrony praw konsumenta Rzecznik
dów powszechnych. Tym samym na- wet s"usznych, lecz nie zweryfikowa- podejmuje dzia"ania w szerokim spek-
leÝy uznaç, Ýe pozosta"a w dalszym nych przez praktyk´, zw"aszcza regu- trum, korzystajàc z pe"nego katalogu
ciàgu moÝliwoÊç wyst´powania do Sà- lujàcych tak trudnà problematyk´. swych uprawnie’ ustawowych.
du NajwyÝszego w celu podejmowa- Na koniec wreszcie warto wspo- Instytucja Rzecznika "àczy w sobie
nia uchwa" wyjaÊniajàcych przepisy mnieç o roli edukacyjno-informacyjnej dzia"alnoÊç interwencyjnà i informa-
prawne budzàce wàtpliwoÊci lub, któ- urz´du. Dzia"ania podejmowane cyjno-edukacyjnà. Powo"any do Ýycia
rych stosowanie wywo"a"o rozbieÝno- w tym zakresie w sytuacji wciàÝ bar- nowelizacjà ustawy o dzia"alnoÊci
Êci w orzecznictwie, co potwierdza dzo niewielkiej wiedzy spo"ecznej ubezpieczeniowej z 1995 r. w sku-
szczególnà rol´, jakà ustawodawca o systemie emerytalnym majà war- teczny sposób chroni i reprezentuje
powierzy" Rzecznikowi. toÊç trudnà do przecenienia. JesteÊmy interesy konsumenckie, o czym
NaleÝy równieÝ w tym miejscu przekonani a wynika to takÝe z kon- Êwiadczy sta"a tendencja wzrostowa
wskazaç wprowadzony nowelà prze- taktów telefonicznych i listownych sk"adanych skarg i interwencji, jak
pis art. 100 a ust 1 pkt 2 ustawy z konsumentami Ýe roÝne formy i rozszerzenie kompetencji i zakresu
o ochronie konkurencji i konsumen- dzia"a’ i te juÝ realizowane i te plano- spraw, w których moÝe podjàç inter-
tów (DzU nr 122 poz. 1319 z póên. wane, b´dà musia"y byç coraz inten- wencj´. Tym samym uznaç naleÝy, Ýe
zm.), który stwarza Rzecznikowi sywniejsze i bardziej róÝnorodne. WaÝ- instytucja Rzecznika Ubezpieczo-
moÝliwoÊç skierowania wniosku do na wydaje si´ byç zw"aszcza edukacja nych zapisa"a si´ trwale na polskim
Prezesa UOKiK o wszcz´cie post´po- m"odzieÝy szkolnej, co moÝe brzmieç rynku ubezpieczeniowym i wyst´pu-
wania w sprawie praktyki naruszajà- nieco paradoksalnie w kontekÊcie jàc w imieniu najs"abszego ogniwa
cej zbiorowe interesy konsumentów. przedmiotu rozwaÝa’, lecz bioràc rynku ubezpieczeniowego, jakim jest
chociaÝby pod uwag´ rol´ d"ugoÊci konsument realizuje swe ustawowe
PODSUMOWANIE okresu Êwiadczenia sk"adek potrze- obowiàzki w sposób zapewniajàcy re-
Na rynku us"ug konsumenckich ba jak najwczeÊniejszej znajomoÊci alnà jego ochron´.
T
o
m
a
s
z
W
r
ó
b
l
e
w
s
k
i
dzia"a szereg instytucji, które stojà uwarunkowa’ systemu jest oczywista. Tomasz Wróblewski
na straÝy przestrzegania norm W mojej opinii równieÝ za majàcà radca prawny w BRU
prawno etycznych w relacjach po- szczególnà rol´ dla ochrony praw t.wroblewski@rzu.gov.pl
W
Y
D
A
N
I
E
J
U
B
I
L
E
U
S
Z
O
W
E
LISTOPAD 2005 R. NUMER 25 WYDANIE JUBILEUSZOWE 17
I. Rozpatrywanie skarg indywidualnych
z zakresu ubezpiecze’ gospodarczych
w I pó"roczu 2005 roku.
2005 roku odnotowano ich 62
W I pó"roczu 2005 roku do Biura Rzecznika Ubez-
(2,7%). Drugi rodzaj umów wcho-
pieczonych wp"yn´"o 2281 pisemnych skarg z za-
dzàcych w zakres skarg dotyczà-
kresu ubezpiecze’ gospodarczych. NaleÝy podkre-
cych ubezpiecze’ na Ýycie to umo-
wy zawarte po 1989 roku. Spory
Êliç, iÝ iloÊç skarg dotyczàcych ww. problematyki
najcz´Êciej dotyczy"y odmowy
wykazuje tendencj´ wzrostowà. Dla porównania
uznania roszczenia przez zak"ad
w I pó"roczu 2004 roku ich liczba wynosi"a 2158.
ubezpiecze’, gdy zdarzenie ubez-
pieczeniowe nie mieÊci"o si´ w gra-
odobnie jak w minionych la- szkodowawczych, zg"aszanych do nicach ochrony gwarantowanej
tach, najliczniejsza grupa Funduszu 8 skarg (0,4%) (wykres umowà lub z powodu zatajenia
Pskarg odnosi"a si´ do ubez- nr 1). przez ubezpieczonego informacji
piecze’ komunikacyjnych 1292 Drugie miejsce z uwagi na iloÊç, o jego stanie zdrowia; zbyt niska
skargi (56,6%), tj. obowiàzkowego zajmowa"y skargi dotyczàce ubez- wobec oczekiwa’ tzw. wartoÊç wy-
ubezpieczenia odpowiedzialnoÊci piecze’ na Ýycie "àcznie 425 kupu polisy, proponowana osobom
cywilnej posiadaczy pojazdów me- skarg, co stanowi"o 18,6% wszyst- wypowiadajàcym umowy w czasie
chanicznych 867 skarg (38,0%), kich spraw z zakresu ubezpiecze’ jej trwania (tzw. wykup polisy) czy
ubezpiecze’ auto-casco 354 skar- gospodarczych, które w tym okre- spory wynikajàce z okolicznoÊci to-
gi (15,5%), Zielona Karta 12 sie wp"yn´"y do Rzecznika Ubezpie- warzyszàcych zawarciu umowy
skarg (0,5%), ubezpiecze’ assistan- czonych. W ramach tych skarg wy- ubezpieczenia, zw"aszcza niew"a-
ce 7 skarg (0,3%). Ponadto cz´Êç róÝniamy umowy zawarte przed Êciwa ocena produktu przez ubez-
skarg dotyczy"a Ubezpieczeniowe- 1989 rokiem przez Pa’stwowy Za- pieczajàcych "àcznie takich skarg
go Funduszu Gwarancyjnego, k"ad Ubezpiecze’ a realizowane odnotowano 363 (15,9%). [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]