[ Pobierz całość w formacie PDF ]
W objawianiu swojej woli Bóg bierze pod uwag stopie ludzkiego rozwoju. G bsze
i pe niejsze rozumienie przez cz owieka rzeczywisto ci duchowej i materialnej wiata,
w którym on yje, sprawia, i Bóg mo e pe niej u ywa go dla objawienia swojej woli.
Oto przyk ad. W czasach Starego i Nowego Testamentu, a nawet nieco pó niej, ludzkie sny
nierzadko by y interpretowane jako znaki woli Bo ej, na przyk ad sen Józefa Egipskiego, sen
Józefa, m a Marii, sen trzech M drców. Jeszcze w czasach redniowiecza, jak pisze J.
Green w ksi ce Brat Franciszek, w. Franciszek z Asy u i papie Innocenty III rozeznawali
i szukali woli Bo ej odwo uj c si do w asnych snów.
Chocia w naszych czasach niektórzy nadal odwo uj si do snów w szukaniu woli Bo ej, to
jednak sny nie s ju dzisiaj tak wyra nymi znakami Bo ego dzia ania, jak by o to mo e
w przesz ci. I chocia my równie mo emy w szukaniu woli Bo ej odwo ywa si do
naszych snów, jak czyni o to wielu wi tych, to jednak takie znaki wymaga yby g bokiego
rozeznania. Prorocze sny wymagaj potwierdzenia przez inne znaki bardziej jednoznaczne
i budz ce dzi wi ksz wiarygodno .
A oto inny przyk ad, jak bardzo znaki woli Bo ej wpisane s w zmieniaj cy si wiat oraz
w samo rozumienie rzeczywisto ci materialnej i duchowej cz owieka. W przesz ci
cz owiek mia cis y kontakt z przyrod . bardzo blisko niej i by wobec niej bezbronny.
Cz sto nie umia interpretowa podstawowych jej zjawisk: ywio ów, pór roku,
gwa townych zmian atmosferycznych, pot gi mórz i gór. W tych czasach przyroda
przemawia a do cz owieka bardziej wyrazi cie. By a ona nieraz bardzo czytelnym znakiem
dzia ania Bo ego. Nierzadko wielkie zjawiska przyrody, np. trz sienia ziemi czy za mienia
ca, by y znakami, nosicielami woli Bo ej. Bóg objawia si niekiedy w ród pot nych
grzmotów, trz sienia ziemi lub te w agodnym szumie wiatru. Nigdy jednak ani ydzi, ani
chrze cijanie nie uwa ali zjawisk przyrody za bóstwa.
Dzisiejszy cz owiek swoimi interpretacjami naukowymi odar z tajemnicy zjawiska przyrody.
Uwa a je za co zwyczajnego. Nadal jednak nie jest w stanie nad nimi panowa i pozostaje
wobec nich bezbronny. Dzisiejszemu cz owiekowi trudno spontanicznie dopatrywa si
w nich cudów, znaków dzia ania Bo ego. Dzisiejszemu cz owiekowi potrzebny by by umys
i serce dziecka odkrywaj cego wiat pierwszy raz. Takie w nie spojrzenie na wiat mia w.
Franciszek z Asy u. Cz owiek wspó czesny musia by przezwyci naukowe my lenie, aby
na nowo móg odkry dzia anie i blisko Boga w wiecie przyrody. Przyroda jest przecie
dzie em Boga i dzi ki temu jest tak e miejscem nieustannego Jego dzia ania.
Cz owiek ze swoimi osi gni ciami technicznymi stawia dzisiaj przed sob jakby nowe pola
dzia ania Bo ego i nowy rodzaj znaków. Pan Bóg u ywa ich dla objawiania swojej woli. Bóg
pos uguje si wszystkim, tak e nasz cywilizacj , aby nam ods oni swój odwieczny plan
i swoje pragnienia wobec nas. Znakami dzia ania Bo ego mog sta si dzisiaj niesamowite
osi gni cia techniczne cz owieka. Bóg przemawia do nas dzisiaj nie mniej wyra nie i jasno
przez kl ski ekologiczne, zagro enia atomowe czy przez inne zagro enia cywilizacyjne, ni
dawniej przemawia przez zagro enia wynik e z trz sienia ziemi czy nag ych i gwa townych
zmian atmosferycznych.
Trzeba nam uczy si odczytywa rzeczywisto wiata zewn trznego jako miejsce Bo ej
obecno ci i Bo ego dzia ania. Cz owiek wierz cy winien jednak strzec si pewnego
prymitywizmu w rozeznawaniu znaków dzia ania Bo ego w wiecie materialnym.
Prymitywizm ten polega g ównie na uto samianiu dozna emocjonalnych wynikaj cych
z zewn trznego ogl du wiata, z do wiadczeniem obecno ci Boga i z Jego dzia aniem.
Doznania estetyczne, prze ycia emocjonalne mog naprowadza cz owieka na
do wiadczenie dzia ania Bo ego, te jednak ca kowicie je przekraczaj .
XXIII. ROZEZNAWANIE WA NYCH DECYZJI YCIOWYCH
1. Zweryfikowa ludzki wymiar
Je eli chcemy podejmowa rozs dne i dobre decyzje w wa nych ludzkich sprawach, trzeba
nam najpierw przygl da si i ocenia nasz dojrza uczuciow . Musimy bowiem pyta
si czy posiadamy odpowiedni stopie dojrza ci, aby w sposób odpowiedzialny podj
dan decyzj i przyj wszystkie zadania i funkcje z ni zwi zane.
Jednym z wa nych znaków dojrza ci jest wiadomo swoich uczu oraz wolno wobec
nich.
W rozeznawaniu duchowym trzeba nam tak e uwzgl dni ca nasz dotychczasow histori
ycia oraz wszystko to, co z niej wynosimy: stopie dojrza ci uczuciowej i duchowej,
wszystkie uwarunkowania wyp ywaj ce z do wiadcze rodzinnych, rodowiskowych. Ca a
przesz cz owieka wp ywa na aktualn jego dojrza emocjonaln i duchow .
Nie mo emy odczyta dzia ania Bo ego w naszym yciu nie uwzgl dniaj c wp ywu, jaki
wywiera na nas ca a nasza historia ycia. Bóg nie tylko liczy si z nasz histori ycia, ale
sam w niej dzia a i pracuje. To w nie w naszej historii i poprzez nasz histori Bóg objawia
nam swoj wol . To wszystko, co prze em, czego do wiadczy em w moim yciu,
wszystkie moje aktualne s abo ci i zalety s punktem wyj cia dla rozeznawania duchowego.
Jako ludzie mamy wiele ogranicze , problemów. Je eli chcemy dokonywa uczciwie
rozeznawania duchowego, winni my by ich wiadomi i uwzgl dnia je w procesie
podejmowania decyzji. Ograniczenia i s abo ci ludzkie nie s przeszkod w szukaniu [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl ocenkijessi.opx.pl
W objawianiu swojej woli Bóg bierze pod uwag stopie ludzkiego rozwoju. G bsze
i pe niejsze rozumienie przez cz owieka rzeczywisto ci duchowej i materialnej wiata,
w którym on yje, sprawia, i Bóg mo e pe niej u ywa go dla objawienia swojej woli.
Oto przyk ad. W czasach Starego i Nowego Testamentu, a nawet nieco pó niej, ludzkie sny
nierzadko by y interpretowane jako znaki woli Bo ej, na przyk ad sen Józefa Egipskiego, sen
Józefa, m a Marii, sen trzech M drców. Jeszcze w czasach redniowiecza, jak pisze J.
Green w ksi ce Brat Franciszek, w. Franciszek z Asy u i papie Innocenty III rozeznawali
i szukali woli Bo ej odwo uj c si do w asnych snów.
Chocia w naszych czasach niektórzy nadal odwo uj si do snów w szukaniu woli Bo ej, to
jednak sny nie s ju dzisiaj tak wyra nymi znakami Bo ego dzia ania, jak by o to mo e
w przesz ci. I chocia my równie mo emy w szukaniu woli Bo ej odwo ywa si do
naszych snów, jak czyni o to wielu wi tych, to jednak takie znaki wymaga yby g bokiego
rozeznania. Prorocze sny wymagaj potwierdzenia przez inne znaki bardziej jednoznaczne
i budz ce dzi wi ksz wiarygodno .
A oto inny przyk ad, jak bardzo znaki woli Bo ej wpisane s w zmieniaj cy si wiat oraz
w samo rozumienie rzeczywisto ci materialnej i duchowej cz owieka. W przesz ci
cz owiek mia cis y kontakt z przyrod . bardzo blisko niej i by wobec niej bezbronny.
Cz sto nie umia interpretowa podstawowych jej zjawisk: ywio ów, pór roku,
gwa townych zmian atmosferycznych, pot gi mórz i gór. W tych czasach przyroda
przemawia a do cz owieka bardziej wyrazi cie. By a ona nieraz bardzo czytelnym znakiem
dzia ania Bo ego. Nierzadko wielkie zjawiska przyrody, np. trz sienia ziemi czy za mienia
ca, by y znakami, nosicielami woli Bo ej. Bóg objawia si niekiedy w ród pot nych
grzmotów, trz sienia ziemi lub te w agodnym szumie wiatru. Nigdy jednak ani ydzi, ani
chrze cijanie nie uwa ali zjawisk przyrody za bóstwa.
Dzisiejszy cz owiek swoimi interpretacjami naukowymi odar z tajemnicy zjawiska przyrody.
Uwa a je za co zwyczajnego. Nadal jednak nie jest w stanie nad nimi panowa i pozostaje
wobec nich bezbronny. Dzisiejszemu cz owiekowi trudno spontanicznie dopatrywa si
w nich cudów, znaków dzia ania Bo ego. Dzisiejszemu cz owiekowi potrzebny by by umys
i serce dziecka odkrywaj cego wiat pierwszy raz. Takie w nie spojrzenie na wiat mia w.
Franciszek z Asy u. Cz owiek wspó czesny musia by przezwyci naukowe my lenie, aby
na nowo móg odkry dzia anie i blisko Boga w wiecie przyrody. Przyroda jest przecie
dzie em Boga i dzi ki temu jest tak e miejscem nieustannego Jego dzia ania.
Cz owiek ze swoimi osi gni ciami technicznymi stawia dzisiaj przed sob jakby nowe pola
dzia ania Bo ego i nowy rodzaj znaków. Pan Bóg u ywa ich dla objawiania swojej woli. Bóg
pos uguje si wszystkim, tak e nasz cywilizacj , aby nam ods oni swój odwieczny plan
i swoje pragnienia wobec nas. Znakami dzia ania Bo ego mog sta si dzisiaj niesamowite
osi gni cia techniczne cz owieka. Bóg przemawia do nas dzisiaj nie mniej wyra nie i jasno
przez kl ski ekologiczne, zagro enia atomowe czy przez inne zagro enia cywilizacyjne, ni
dawniej przemawia przez zagro enia wynik e z trz sienia ziemi czy nag ych i gwa townych
zmian atmosferycznych.
Trzeba nam uczy si odczytywa rzeczywisto wiata zewn trznego jako miejsce Bo ej
obecno ci i Bo ego dzia ania. Cz owiek wierz cy winien jednak strzec si pewnego
prymitywizmu w rozeznawaniu znaków dzia ania Bo ego w wiecie materialnym.
Prymitywizm ten polega g ównie na uto samianiu dozna emocjonalnych wynikaj cych
z zewn trznego ogl du wiata, z do wiadczeniem obecno ci Boga i z Jego dzia aniem.
Doznania estetyczne, prze ycia emocjonalne mog naprowadza cz owieka na
do wiadczenie dzia ania Bo ego, te jednak ca kowicie je przekraczaj .
XXIII. ROZEZNAWANIE WA NYCH DECYZJI YCIOWYCH
1. Zweryfikowa ludzki wymiar
Je eli chcemy podejmowa rozs dne i dobre decyzje w wa nych ludzkich sprawach, trzeba
nam najpierw przygl da si i ocenia nasz dojrza uczuciow . Musimy bowiem pyta
si czy posiadamy odpowiedni stopie dojrza ci, aby w sposób odpowiedzialny podj
dan decyzj i przyj wszystkie zadania i funkcje z ni zwi zane.
Jednym z wa nych znaków dojrza ci jest wiadomo swoich uczu oraz wolno wobec
nich.
W rozeznawaniu duchowym trzeba nam tak e uwzgl dni ca nasz dotychczasow histori
ycia oraz wszystko to, co z niej wynosimy: stopie dojrza ci uczuciowej i duchowej,
wszystkie uwarunkowania wyp ywaj ce z do wiadcze rodzinnych, rodowiskowych. Ca a
przesz cz owieka wp ywa na aktualn jego dojrza emocjonaln i duchow .
Nie mo emy odczyta dzia ania Bo ego w naszym yciu nie uwzgl dniaj c wp ywu, jaki
wywiera na nas ca a nasza historia ycia. Bóg nie tylko liczy si z nasz histori ycia, ale
sam w niej dzia a i pracuje. To w nie w naszej historii i poprzez nasz histori Bóg objawia
nam swoj wol . To wszystko, co prze em, czego do wiadczy em w moim yciu,
wszystkie moje aktualne s abo ci i zalety s punktem wyj cia dla rozeznawania duchowego.
Jako ludzie mamy wiele ogranicze , problemów. Je eli chcemy dokonywa uczciwie
rozeznawania duchowego, winni my by ich wiadomi i uwzgl dnia je w procesie
podejmowania decyzji. Ograniczenia i s abo ci ludzkie nie s przeszkod w szukaniu [ Pobierz całość w formacie PDF ]