[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ne funkcjonowanie całego organizmu. Przypomnijmy so-
bie te uczucia, które powstają po porządnym myciu ciała,
jeżeli przed tym długo się nie myć! Taki właśnie stan
komfortu można i trzeba stwarzać sobie na co dzień, jeże-
li myć się rano.
Siaucza także obejmuje czyszczenie zębów itp.
Istnieją też specjalne lecznicze sposoby siauczy: takie,
jak płukanie nosa i jamy nosowo-gardłowej wciąganiem
przez nos słonej wody. Nie ma podstaw, aby stosować je
systematycznie. Jednak te piękne środki pomogą komu
trzeba pozbyć się chronicznych katarów.
Siódma zasada mitahara czyste odżywianie. O
tym już było szczegółowo mówiono powyżej. Tu zaś za-
znaczymy jedynie to, że pożywienie powinno być kon-
sumowane w korzystnej pod względem emocjonalnym
59
atmosferze, w żadnym przypadku nie podczas konflikto-
wych rozmów, zaciekłych sporów, nie w obecności
złośliwych, rozdrażnionych ludzi.
W celu harmonizacji stanu można przed spożywa-
niem posiłku wykonać medytację. Przykładowo, świetna
pod tym względem jest prawosławna modlitwa-
medytacja «Królu Niebieski».
Ósma zasada santosza staÅ‚e utrzymywanie pozy-
tywnego nastawienia emocjonalnego. Jeżeli czujemy
obecność Pana i swoje życie w całości poświęcamy Jemu,
jeśli nasze czyny są pozbawione egoistycznej interesow-
ności, jeżeli wiemy, że On cały czas nas obserwuje, pro-
wadzi, uczy, Sam stwarza nam trudności w celu nauczania
i znów Sam pomaga w znajdowaniu rozwiązań proble-
mów, to dlaczego nie mielibyśmy żyć w stałej rado-
Å›ci?.«Ty wykonujesz swoje dzieÅ‚o, Ja kierujÄ™ wyda-
rzeniami», tak uczyÅ‚ On kiedyÅ› autora danej książki
[9].
DziewiÄ…ta zasada swadhjana filozoficzne roz-
myślania, rozmowy, lektury, sprzyjające całkowitemu
uświadomieniu sobie sensu swojego życia i Drogi do Do-
skonałości.
"Skieruj swój umysł na Mnie& " tak określił Awa-
tar Kriszna pierwsze kroki człowieka na Drodze do Boga
[10,18].
DziesiÄ…ta zasada tapas wszelkie samoogranicze-
nia i przymuszania siebie w celu walki ze swoimi wada-
mi. Tapas uczy, m. in. dyscyplinie duchowej, kierowaniu
siÄ™ zasadÄ… "trzeba!" zamiast "chcÄ™!"
Jedenasta zasada Iśwarapranithana odczucie, że
wszystko, co istnieje jest przeniknięte Boską Zwiadomo-
60
ścią (Iśwarą), odczucie stałej Jego obecności poza i wew-
nątrz mojego i innych ciał, a także przedmiotów, postrze-
ganie Go jako Nauczyciela i Zwiadka wszystkiego, co
czyniÄ™ i dzieje siÄ™ ze mnÄ….
Ponadto jeszcze cztery bardzo ważne zasady:
kszama tolerancja dla tych, którzy myślą inaczej,
niż ja,
daja miłosierdzie, dobroć,
ardżawa prostota, brak pychy,
hri mÄ…dra pokora, brak a) narcyzmu, pychy z
powodu swoich rzeczywistych sukcesów i b) próżności
samochwalstwa z powodu swoich mniemanych zalet.
sana
Słowo "asana" oznacza (w danym kontekście) pozycję,
stabilne ułożenie ciała. Chodzi o specjalne techniki pracy
z ciałem, przygotowujące adepta do pózniejszych stopni
pracy duchowej. Systemy zawierające asany i inne ćwi-
czenia tego poziomu pracy łączy ogólną nazwa "hatha jo-
ga". Dają one także pierwsze nawyki ukierunkowanej
koncentracji i rozwijajÄ… na najbardziej poczÄ…tkowym po-
ziomie systemy energetyczne organizmu.
sanami należy zajmować się tylko po przestudio-
waniu i przyjęciu zasad poprzedniego stopnia. Natomiast,
jeżeli przykładowo praktykować hatha-jogę i przy tym
odżywiać się pokarmem pochodzącym z uboju (czyli za-
wierającym mięsne i rybne składniki), to następuje zor-
dynarnienie energetyki, zwiększanie ordynarnej siły, a to
prowadzi w przeciwnÄ… od prawdziwej Drogi stronÄ™.
61
Asany najlepiej wykonywać wczesnym rankiem
mniej więcej od 4-5 godziny nad ranem.
Kończyć każde zajęcie trzeba koniecznie sawasaną
głęboką relaksacją ciała i umysłu, leżąc na plecach, trwa-
jącą około 20 minut. Jeżeli tego nie robić mogą wystą-
pić zaburzenia zdrowia, takie jak pogorszenie wzroku,
stany niepokoju, utrata nocnego snu itd.
W ramach hatha jogi kategorycznie nie należy pró-
bować robić cokolwiek z energią kundalini: to może do-
prowadzić do ciężkich zaburzeń zdrowia zarówno fi-
zycznego, jak i psychicznego. Praca z kundalini to zada-
nie stopnia buddhi jogi. «Podnoszenie» kundalini jest
dopuszczalnie tylko po starannym oczyszczeniu i rozwoju
wszystkich czakr i podstawowych meridianów.
Trzeba także rozumieć, że hatha joga to tylko etap
przygotowawczy do właściwej drogi jogi, dlatego poświę-
cać jej życie, licząc na jakiś znaczny sukces, to nie jest
poważne. Poważny zaś rozwój może zapewnić jedynie
praca z sercem duchowym w ramach radża jogi,a następ-
nie buddhi jogi.
Pranajama
Praca z energiami w granicach ciała i otaczającego go
"kokonu" energetycznego to zadanie radża-jogi. Jedną z
metod jest tu pranajama, co tłumaczy się, jako "praca z
energiÄ…".
Niekiedy ten termin jest zupełnie nieprawidłowo ro-
zumiany jako "ćwiczenia oddechowe". To wynik omyłek
ateistycznych. W rzeczywistości podczas wykonywania
pranajam przemieszcza się właśnie energia świadomości,
62
ale może być to realizowane dla wygody w rytmie
ruchów oddechowych.
Przemieszczaną podczas pranajam część świadomości
przekształcamy w białe lejące się światło. Tym światłem
są zmywane wewnątrz ciała wszystkie skupiska bioener-
getycznych zanieczyszczeń i zaburzeń. W rezultacie na-
stępuje ogólne uzdrowienie i usunięcie najróżniejszych
schorzeń. Poza tym sama świadomość zamienia się w ru-
chliwą, aktywną siłę.
Pratjahara
Słowo "pratjahara" oznacza "usunięcie indriji z obiek-
tów świata materialnego". Pratjahara to stopień, na któ-
rym adept uczy się kierować "mackami" świadomości,
zwanymi w sanskrycie "indrijami". Otwiera to możliwość
do opanowania widzenia w subtelnych i najsubtelniej-
szych warstwach wielowymiarowej przestrzeni, uczy
wyjścia do nich ze swojej powłoki materialnej, "zadoma-
wiania się" w nich, przyuczając siebie do ich subtelności,
czułości i czystości.
PojÄ™cie «indrije» istnieje tylko w indyjskiej kulturze
duchowej. Europejczycy z ich uproszczonymi, poplÄ…ta-
nymi i zdegradowanymi przedstawieniami religijnymi [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl ocenkijessi.opx.pl
ne funkcjonowanie całego organizmu. Przypomnijmy so-
bie te uczucia, które powstają po porządnym myciu ciała,
jeżeli przed tym długo się nie myć! Taki właśnie stan
komfortu można i trzeba stwarzać sobie na co dzień, jeże-
li myć się rano.
Siaucza także obejmuje czyszczenie zębów itp.
Istnieją też specjalne lecznicze sposoby siauczy: takie,
jak płukanie nosa i jamy nosowo-gardłowej wciąganiem
przez nos słonej wody. Nie ma podstaw, aby stosować je
systematycznie. Jednak te piękne środki pomogą komu
trzeba pozbyć się chronicznych katarów.
Siódma zasada mitahara czyste odżywianie. O
tym już było szczegółowo mówiono powyżej. Tu zaś za-
znaczymy jedynie to, że pożywienie powinno być kon-
sumowane w korzystnej pod względem emocjonalnym
59
atmosferze, w żadnym przypadku nie podczas konflikto-
wych rozmów, zaciekłych sporów, nie w obecności
złośliwych, rozdrażnionych ludzi.
W celu harmonizacji stanu można przed spożywa-
niem posiłku wykonać medytację. Przykładowo, świetna
pod tym względem jest prawosławna modlitwa-
medytacja «Królu Niebieski».
Ósma zasada santosza staÅ‚e utrzymywanie pozy-
tywnego nastawienia emocjonalnego. Jeżeli czujemy
obecność Pana i swoje życie w całości poświęcamy Jemu,
jeśli nasze czyny są pozbawione egoistycznej interesow-
ności, jeżeli wiemy, że On cały czas nas obserwuje, pro-
wadzi, uczy, Sam stwarza nam trudności w celu nauczania
i znów Sam pomaga w znajdowaniu rozwiązań proble-
mów, to dlaczego nie mielibyśmy żyć w stałej rado-
Å›ci?.«Ty wykonujesz swoje dzieÅ‚o, Ja kierujÄ™ wyda-
rzeniami», tak uczyÅ‚ On kiedyÅ› autora danej książki
[9].
DziewiÄ…ta zasada swadhjana filozoficzne roz-
myślania, rozmowy, lektury, sprzyjające całkowitemu
uświadomieniu sobie sensu swojego życia i Drogi do Do-
skonałości.
"Skieruj swój umysł na Mnie& " tak określił Awa-
tar Kriszna pierwsze kroki człowieka na Drodze do Boga
[10,18].
DziesiÄ…ta zasada tapas wszelkie samoogranicze-
nia i przymuszania siebie w celu walki ze swoimi wada-
mi. Tapas uczy, m. in. dyscyplinie duchowej, kierowaniu
siÄ™ zasadÄ… "trzeba!" zamiast "chcÄ™!"
Jedenasta zasada Iśwarapranithana odczucie, że
wszystko, co istnieje jest przeniknięte Boską Zwiadomo-
60
ścią (Iśwarą), odczucie stałej Jego obecności poza i wew-
nątrz mojego i innych ciał, a także przedmiotów, postrze-
ganie Go jako Nauczyciela i Zwiadka wszystkiego, co
czyniÄ™ i dzieje siÄ™ ze mnÄ….
Ponadto jeszcze cztery bardzo ważne zasady:
kszama tolerancja dla tych, którzy myślą inaczej,
niż ja,
daja miłosierdzie, dobroć,
ardżawa prostota, brak pychy,
hri mÄ…dra pokora, brak a) narcyzmu, pychy z
powodu swoich rzeczywistych sukcesów i b) próżności
samochwalstwa z powodu swoich mniemanych zalet.
sana
Słowo "asana" oznacza (w danym kontekście) pozycję,
stabilne ułożenie ciała. Chodzi o specjalne techniki pracy
z ciałem, przygotowujące adepta do pózniejszych stopni
pracy duchowej. Systemy zawierające asany i inne ćwi-
czenia tego poziomu pracy łączy ogólną nazwa "hatha jo-
ga". Dają one także pierwsze nawyki ukierunkowanej
koncentracji i rozwijajÄ… na najbardziej poczÄ…tkowym po-
ziomie systemy energetyczne organizmu.
sanami należy zajmować się tylko po przestudio-
waniu i przyjęciu zasad poprzedniego stopnia. Natomiast,
jeżeli przykładowo praktykować hatha-jogę i przy tym
odżywiać się pokarmem pochodzącym z uboju (czyli za-
wierającym mięsne i rybne składniki), to następuje zor-
dynarnienie energetyki, zwiększanie ordynarnej siły, a to
prowadzi w przeciwnÄ… od prawdziwej Drogi stronÄ™.
61
Asany najlepiej wykonywać wczesnym rankiem
mniej więcej od 4-5 godziny nad ranem.
Kończyć każde zajęcie trzeba koniecznie sawasaną
głęboką relaksacją ciała i umysłu, leżąc na plecach, trwa-
jącą około 20 minut. Jeżeli tego nie robić mogą wystą-
pić zaburzenia zdrowia, takie jak pogorszenie wzroku,
stany niepokoju, utrata nocnego snu itd.
W ramach hatha jogi kategorycznie nie należy pró-
bować robić cokolwiek z energią kundalini: to może do-
prowadzić do ciężkich zaburzeń zdrowia zarówno fi-
zycznego, jak i psychicznego. Praca z kundalini to zada-
nie stopnia buddhi jogi. «Podnoszenie» kundalini jest
dopuszczalnie tylko po starannym oczyszczeniu i rozwoju
wszystkich czakr i podstawowych meridianów.
Trzeba także rozumieć, że hatha joga to tylko etap
przygotowawczy do właściwej drogi jogi, dlatego poświę-
cać jej życie, licząc na jakiś znaczny sukces, to nie jest
poważne. Poważny zaś rozwój może zapewnić jedynie
praca z sercem duchowym w ramach radża jogi,a następ-
nie buddhi jogi.
Pranajama
Praca z energiami w granicach ciała i otaczającego go
"kokonu" energetycznego to zadanie radża-jogi. Jedną z
metod jest tu pranajama, co tłumaczy się, jako "praca z
energiÄ…".
Niekiedy ten termin jest zupełnie nieprawidłowo ro-
zumiany jako "ćwiczenia oddechowe". To wynik omyłek
ateistycznych. W rzeczywistości podczas wykonywania
pranajam przemieszcza się właśnie energia świadomości,
62
ale może być to realizowane dla wygody w rytmie
ruchów oddechowych.
Przemieszczaną podczas pranajam część świadomości
przekształcamy w białe lejące się światło. Tym światłem
są zmywane wewnątrz ciała wszystkie skupiska bioener-
getycznych zanieczyszczeń i zaburzeń. W rezultacie na-
stępuje ogólne uzdrowienie i usunięcie najróżniejszych
schorzeń. Poza tym sama świadomość zamienia się w ru-
chliwą, aktywną siłę.
Pratjahara
Słowo "pratjahara" oznacza "usunięcie indriji z obiek-
tów świata materialnego". Pratjahara to stopień, na któ-
rym adept uczy się kierować "mackami" świadomości,
zwanymi w sanskrycie "indrijami". Otwiera to możliwość
do opanowania widzenia w subtelnych i najsubtelniej-
szych warstwach wielowymiarowej przestrzeni, uczy
wyjścia do nich ze swojej powłoki materialnej, "zadoma-
wiania się" w nich, przyuczając siebie do ich subtelności,
czułości i czystości.
PojÄ™cie «indrije» istnieje tylko w indyjskiej kulturze
duchowej. Europejczycy z ich uproszczonymi, poplÄ…ta-
nymi i zdegradowanymi przedstawieniami religijnymi [ Pobierz całość w formacie PDF ]